|
|
Post 1 |
|
Færgested Ulvshale |
|
|
|
|
|
|
|
Post 1 flyttet
fra "Havneslottet" i Stege efteråret 1938 |
|
|
|
|
|
|
Post nedlagt 25-10-51 |
|
|
|
|
|
|
|
oplysning |
tilg.19-07-50 |
PLD |
Hansen |
M. P: |
Bestyr ved Stenminerne |
Ulfshale |
|
PLD |
Valdemar |
Jakobsen |
Færgemand |
Ulfshale |
|
|
Karsten |
Eiler |
Færgemand |
Ulfshale |
Strømhus |
|
Svend |
Andersen |
Arbejdsmand |
Ulfshale |
|
|
Henry |
Thomsen |
Smed |
Ulfshale |
|
|
K.S. |
Høholt |
Varmemester |
Stege |
|
|
Jens |
Jensen |
|
Storegade |
|
|
Frede |
Andersen |
|
Hegnede |
|
|
Valter |
Andersen |
|
Ulfshale |
|
|
Niels |
Teilsen |
|
Hegnede |
|
|
Ernst |
Hansen |
|
Ulfshale |
|
|
Christian |
Rex |
|
Ulfshale |
|
Flintudvindingen ved Ulvshale 1917-1974.
På
spidsen af Ulvshale lå engang et flinteværk, der leverede
kugleflint.
Kugleflint er runde flintesten, som er formet af havet.
Flinten blev gravet op af undergrunden og på tipvogne
transporteret til fabrikken, hvor den blev sorteret og
sejlet ud i den store verden.
Kugleflint blev før i tiden brugt til bl.a. at knuse kridt
til produktion af cement.
I dag benyttes stålkugler. Flint blev også brugt ved
fremstilling af porcelæn, som vejmateriale og til
fremstilling af sandpapir. Flintudvindingen ved Ulvshale
begyndte omkring 1917 og fortsatte til 1974.
I området ved broen til Nyord kan du se resterne af sveller
fra tipvognsanlægget, som er den eneste togbane, Møn har
haft. Der er også fundamentrester fra sorteringsanlægget og
rester af broen, hvorfra flinten blev sejlet ud i verden.
De aflange, vandfyldte huller på engene
nord for Ulvshaleskoven er opstået ved udgravning af flint.
|
Stenminerne ved Ulvshale
|